Persoonsgerichte zorg. Het klinkt logisch en eenvoudig, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat in de praktijk? Met een volle spreekkamer, dito agenda en drie telefoontjes in de wacht. Hoe maak je dan ruimte voor een nieuwe manier van werken? Wat vraagt dat van een zorgverlener? Wij vragen het een huisarts, fysiotherapeut en doktersassistente. Raedelijn begeleidde de implementatie van persoonsgerichte zorg in de praktijken voor Utrecht Zuid Eerstelijns Samenwerking (UZES).
Huisarts Brechje Tinnemans:
“Persoonsgerichte zorg betekent dat je kijkt wie je tegenover je hebt, zowel aan de balie als in de spreekkamer. Je probeert afgestemde zorg te leveren in overleg met en afgestemd op de persoon.”
Marloes Arends, doktersassistente
“Het is de kunst om in een korte tijd toch snel iemand te helpen op een manier die zowel voor mij als voor de patient fijn is”
Bernd van den Berg, fysiotherapeut
“Waar je tegen aanloopt is de waan van de dag. Het is druk en je hebt weinig tijd”
Google+